blog__img3

Ubacite ga u pravi kontekst i hobi postaje posao

Umoru marketinških agencija, našli su se brat i sestra spremni da započnu svoju priču i prodrmaju postojeće standarde kada se radi o nastupu kompanija… ali i pojedinaca koji žele da učine svoju svakodnevnicu zanimljivijom. Jovana i Nenad Sićević su svoju ljubav prema crtanju koju neguju od malih nogu uspeli da dovedu do kancelarije, a onda i do mnogih drugih kancelarija i tako ujedine svoje veštine, posao i hobije. Danas imamo zadovoljstvo da vam ispričamo njihovu priču o pričanju priča.

MF: Kako ste došli na ovako jedinstvenu ideju za biznis?

Jovana: Kada smo bili deca, Nenada i mene su roditelji morali da odvajaju od papira. Obožavali smo da crtamo i to nam je bio najveći izvor zabave, ali i zajedničkog druženja. Kada smo odrasli, ja sam nastavila u istom smeru i opredelila se za dizajn i kasnije arhitekturu dok se Nenad okrenuo marketingu. Danas smo oboje zaposleni ali nam je oboma, a posebno Nenadu koji je nekako otišao dalje od te priče, nedostajalo to zajedničko vreme stvaranja i crtanja. Tako nam je palo na pamet da započnemo svoj posao pri kome ćemo moći da radimo i uživamo, odnosno komercijalizujemo svoj hobi i veštine.

Nenad: Ja sam uz Jovanu naučio da crtam. Međutim, uticaj društva i roditelja obično ne vodi ka umetnosti već te usmerava na praktičnu stranu koja će ti doneti posao i sigurnost. Ja sam kroz celu srednju školu vukao jednu istu svesku u kojoj sam crtao sve profesore, sve drugove iz razreda, situacije u kojima sam se našao ja ili neko drugi… a onda sam završio FON i danas radim u jednoj marketinškoj agenciji. Uvek mi je bilo žao što sam tu svoju strast batalio zbog fakulteta, a kasnije i posla, tako da je ideja da nas dvoje ujedinimo veštine i pretvorimo hobi u neki izvor priliva za mene bila veliko oduševljenje.

MF: Šta je zapravo Storyline i čime se bavi?

Nenad: Sve je počelo kada sam uhvatio sebe kako za vreme sastanka žvrljam po papiru (što mi nije bio prvi put). Palo mi je na pamet da žvrljanje zaista može da posluži nečemu – ako se iskoristi kako treba – da napravi jednu lepu simbiozu sa klasičnim poslovanjem agencije ili organizacije. Jovana i ja smo razgovarali o ovoj ideji i onda se dali u istraživanje po internetu. Pronašli smo više ljudi koji se bave takozvanim graphic recording-om, odnosno praćenjem priče crtežima, ali nijednog sa naših prostora – i tu smo videli priliku.

Kako naš slogan kaže – „Art in business“ – pokušavamo da poslovanje učinimo zanimljivijim i to pomoću umetnosti. Konkretno – kreiramo crteže koji prate poslovnu priču, bilo da se radi o prezentacijama, infograficima, vizit karticama ili čestitkama i pokušavamo da približimo ovu ideju poslovnim ljudima.

Powerpoint prezentacije su prilično zastarele, a slajdovi lista i infografika znaju da budu dosadni, posebno kada se radi o posebnim prilikama kao što su sajmovi ili konferencije, kada želite da održite pažnju velikog broja ljudi.

Jovana: Ovo je bila i sjajna prilika da se Nenadove i moje veštine ukombinuju i dopune jedna drugu. Ja sam grafički dizajner i vizualista, a on radi u marketingu i zna kako da ovu priču ponudi kompanijama. Ali ne radi se ni samo o kompanijama. Imamo mnogo ideja i radova koji su namenjeni ulepšavanju svakodnevnice – motivacione postere i šolje koje vas podsećaju na jedinstvenost trenutka i prilike koje vas okružuju.

MF: Šta ste naučili stvarajući svoju agenciju?

Nenad: Kao što je Jovana rekla, učimo jedno drugo – ja se uz nju vraćam crtanju, ona uz mene uči kako se proizvod plasira na tržište i prodaje i to je najveća vrednost ovog „sudara svetova“. Još smo na početku ali vidimo mnogo smerova kojima se možemo kretati. Za početak smo pomoću tutorijala na internetu naučili kako se zapravo profesionalno radi takozvani graphic recording. Izučavali smo i strane autore i tako došli do primera na koje možemo da se oslonimo. Naučili smo mnogo i o saradnji sa klijentima i koliko je komunikacija sa njima važna u ovom poslu.

S druge strane, važno je i biti otvoren za saradnju i nove ideje koje te mogu približiti tržištu i dovesti te do klijenata. Za sada su to bile kompanije, ali planiramo da započnemo i saradnju sa pojedinim restoranima i kafićima koji bi koristili personalizovane podmetače za čaše i tanjire – ako se nekome dopadne naš rad na parčetu papira, može da zamisli šta se događa kada se u crtež uplete i njegova priča ili priča njegove firme. Dolaze nam i praznici, tako da planiramo da napravimo video čestitke u svom maniru – teško da će se ikada vratiti tradicija slanja papirnih čestitki na kućnu adresu, a tradicija je zaista suviše lepa da bi se prekinula.

MF: Kako izgleda nastanak jednog vašeg rada?

Jovana: Pre svega temeljno dogovarmo sa klijentom njegove ciljeve, želje i motive a onda osmišljavamo najbolji način da to prikažemo. Ovo je najvažniji i najduži proces – sve mora da bude apsolutno jasno i moramo se dobro razumeti jer jedan nesporazum ili neslaganje nas može koštati mnogo ponovnog crtanja, mnogo sati i dana. S obzirom da se sve radi rukom, ne postoji nikakav „undo“ koji će vas spasiti jednog pogrešnog poteza – svaka greška znači crtanje ispočetka. Prvih nekoliko (pa i nekoliko desetina) skica su tu da utvrdimo pravac kojim se krećemo i vreme kada je potrebna intenzivna komunikacija sa klijentom kako bismo izašli na pravi put. Onda se, polako, sa olovke prelazi na flomastere. Dok dođemo do finalne verzije ona je toliko drugačija od prvobitne da ponekad moramo da se vraćamo na početak kako bismo uvrstili neke krucijalne elemente, što opet zavisi od želje klijenta.

Nenad: Najbolji deo je predstavljanje gotovog proizvoda klijentu. Do sada su svi bili oduševljeni onim što vide! Čak i kada klijent ima neke zamerke, dolazi do njih posle prvog talasa sreće i neverice da je delo pred njima delo ljudske ruke i kreativnosti. Najsvežiji primer koji imamo bila je prezentacija koju smo pravili za prvi Sajam viskija u Beogradu, koja je opisivala ceo događaj. Bio nam je posebno zanimljivo jer je tema specifična a događaj je uključivao tako veliki broj ljudi. Sarađujemo i sa portalom Marketing mreža, za koji skiciramo priče i predstavljamo podatke koji su bitni ljudima iz sveta marketinga, a da opet zadržimo tu kreativnu notu. To je saradnja koja nam posebno prija, iz koje puno učimo i razvijamo se. A kada kažemo „dobra saradnja“ mislimo na komunikaciju i poverenje, koji su od izuzetne važnosti. Na početku saradnje pravimo konkretne i iscrpne dogovore sa klijentima kako bismo izbegli greške – potrebno je mnogo ljubavi, veštine i strpljenja da se jedan crtež uradi tako da zadovolji obe strane. A s obzirom da smo mi ti koji kreiramo ovaj proizvod, ponekad je neophodno da nam klijent prepusti kormilo i dopusti da se kreativno izrazimo, u skladu sa njegovim ciljevima. Iz ovakve saradnje izlaze najlepši i najkvalitetniji proizvodi.

MF: Kako izgledaju vaši dalji planovi? Da li vidite da će Storyline moći da preuzme ulogu vašeg glavnog posla?

Nenad: Za sada i Jovana i ja radimo od 9 do 5 i onda trčimo da se nađemo i radimo svoj drugi posao u kome uživamo tako da nam je svakako želja da on postane održiv i donosi neka veća primanja. Do tada učimo, stičemo nova iskustva i trudimo se da se predstavimo potencijalnim klijentima na razne načine. Već smo pomenuli oslikavanje keramike za koje mislim da će biti odličan način da pokažemo šta znamo – kada ti neko stavi delić našeg rada u ruke, ne možeš da ga ne primetiš. A možda se i zapitaš šta sve onda možemo da uradimo na papiru. Bliži se i kraj godine, pa tako i potencijalne saradnje s firmama koje žele da predstave svoje godišnje rezultate a da pritom izbegnu standardne šablone. To je i velika prilika za nas da sebi postavimo nove izazove i vidimo šta ćemo naučiti iz njih.

*Intervju za portal „Moja firma“

Nenad

Nenad Sićević

CEO of Storyline